A jó vezető

By | 2020.03.23.

Elsősorban a jó fogalmát tisztázzuk. Mindenkinek kicsit mást jelent a jó különböző szempontok, nézetek alapján, de mi maradjunk a jó vezető fogalmánál. Vajon személyiségteszt, vagy motivációs térkép (Motivational Maps®) segítségével megállapítható? Szubjektív módon különböző formában értelmezhető, van akinek az a jó főnök, aki vele mindig kivételezik, aki őt előnyökhöz juttatja, aki mindig igazat ad neki, vagy ha hibázik, eltekint a felelősségre vonástól. Objektív szemszögből a vezető feladata, hogy kihozza a rábízott erőforrásokból és emberekből a hosszútávon is fenntartható kiváló teljesítményt. Jó főnöknek lenni nehéz és érettséget, széles látókört, emberi empátiát, előrelátást és sok más egyebet igényel. Vannak helyzetek, amikor személyes érzéseket félretéve szigorú intézkedéseket szükséges meghozni a nagyobb törvényt betartatva a kisebb kárára, vagy az igazság érvényre juttatása érdekében józanul és bölcsen cselekedni. Minden vezetőnek fontos tisztában lenni nemcsak a saját, de csapata, beosztottjai értékeivel, korlátaival, képességeivel és ehhez személyiségteszt, motivációs térkép, intelligenciateszt és egyéb felmérési, diagnosztikai lehetőségek állnak a rendelkezésére. A jó vezető mindig nyitott a fejlődésre, állandóan képezi magát ezen a területen is, hogy egyre jobbá váljon. Az alázatos, kedves, de ugyanakkor határozott ember sokkal vonzóbb és népszerűbb, akinek az eredményei önmagukért beszélnek, mint az arrogáns, öndicsőitő főnök, akitől mindenki retteg és menekül. Kutatások igazolják, hogy az igazán jó vezetők számára –saját maguk folyamatos fejlesztésén túl- az embereik fejlesztése az első számú prioritás. A konfliktuskezelésekben fontos a lényeglátás, a részrehajlásmentes ítélethozatal. Nem jó túlbonyolítani a dolgokat, részletekbe menően analizálni, hanem lényegre törő megoldásokat biztosítani. A tekintélygyakorlás ne erőfitogtatással, fölénnyel történjen. Az ilyen vezetőket a legtöbben favorizálják és jónak tartják.